MENU
Wieża ciśnień w dawnej parowozowni . Zdjęcie zrobił Tomasz K .

Dodał: Zdzisław K.° - Data: 2013-03-07 17:03:39 - Odsłon: 1481
03 października 2009

Data: 2009:10:03 12:58:15   ISO: 100   Ogniskowa: 18 mm   Aparat: Canon EOS 350D DIGITAL   Przysłona: f/7.1   Ekspozycja: 1/125 s  


Ceglana, prostokątna lokomotywownia została zbudowana jako jednotaktowa dla dwóch lokomotyw. Do lokomotywowni przylega bezpośrednio ośmiokątna wieża ciśnień. Trzykondygnacyjna wieża ciśnień z głowicą została zbudowana w nietypowy sposób - z czerwonei i żółtej cegły zestawionej w poziomych pasach. Otwory okienne zwieńczono łukiem, a głowica wieży ozdobiona jest (uszkodzonym) ceglanym gzymsem nadającym wieży cech budowli obronnej (popularny wówczas w architekturze historyzm). W 1894 roku, po przedłużeniu linii z Gryfowa do Złotoryi i przebudowie stacji w Lwówku rozbudowano także parowozownię dostawiając do istniejącej bliźniaczą, jednotaktową halę. W trakcie budowy linii do Zebrzydowej, w 1906 r. przebudowano halę na wachlarzową, z dodatkowymi dwoma stanowiskami (razem 6). W latach 1950-1995 stopniowo likwidowano infrastrukturę lokomotywowni - obecnie jedynie pozostały tam mieszkania dawnych pracowników kolei. Pompa w dawnej wieży ciśnień nadal jest sprawna.

  • /foto/29/29442m.jpg
    2003
  • /foto/5975/5975079m.jpg
    2003
  • /foto/3742/3742575m.jpg
    2007
  • /foto/3725/3725352m.jpg
    2009
  • /foto/3735/3735329m.jpg
    2009
  • /foto/8999/8999385m.jpg
    2010
  • /foto/388/388200m.jpg
    2010
  • /foto/4419/4419685m.jpg
    2012
  • /foto/10804/10804694m.jpg
    2023
  • /foto/10804/10804695m.jpg
    2023

Zdzisław K.°

Poprzednie: Budynek nr 4 Strona Główna Następne: Dwór Warta Bolesławiecka